Jouw telefoon zoekt automatisch een netwerk wanneer je in het buitenland bent.

Het gebeurt soms dat er het niet lukt om verbinding te maken met een mobiel netwerk in het buitenland. Dat overkomt eigenlijk iedereen wel eens. 

Dit merk je omdat je dan niet kunt internetten, niet kunt bellen en niet kunt sms-en. Ook licht er geen enkel streepje op van je "Mobiel signaal" symbool bovenin je scherm van je telefoon. 

 

Kan je wel bellen , maar niet internetten? Dan heb je wel verbinding met een mobiel netwerk! Ga dan ook naar het stappenplan “Internetten in het buitenland werkt niet” 

 

Ons advies is dit stappenplan op te slaan op je telefoon. Dan kan je het altijd nalezen en zelf het probleem oplossen als je een keer geen verbinding kan maken met een mobiel netwerk in het buitenland. 

 

De samenvatting:

  1. Zet je toestel uit en vervolgens weer aan
  2. Controleer of iemand anders op dezelfde plaats wel verbinding heeft
  3. Controleer of roaming aanstaat op je toestel
  4. Probeer 1x verbinding te maken met elk beschikbaar mobiel netwerk
  5. Controleer of "Verkeer in het buitenland" (roaming) aanstaat op MyYoufone
  6. Probeer 5x verbinding te maken met hetzelfde mobiele netwerk
  7. Controleer of je email / sms-berichten
  8. Voer de stappen uit met iemand anders 

 

Kom je er dan nog niet uit of loop je al eerder tegen problemen aan. Je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen,

 

Hierbij de uitgebreide toelichting

 

Stap 1: Uit- en aanzetten toestel

Zet eerst je toestel uit, wacht 30 seconden en zet je toestel weer aan. Het toestel probeert zich dan opnieuw te verbinden met een mobiel netwerk. 


Stap 2 Controleer iemand anders op dezelfde plek wel verbinding heeft

In Nederland zijn we gewend dat we overal verbinding hebben met een mobiel netwerk. In het buitenland is niet altijd overal dekking.  aar als iemand wel kunt internetten of bellen via een mobiel netwerk, dan zou jij het ook moeten kunnen!

 

Stap 3 Controleer of roaming aanstaat op je toestel

Roaming is Engels voor “Verkeer in het buitenland”. Doe dit als volgt:

 

IOS / Apple

  1. Ga naar ‘instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Mobiel netwerk’
  3. Kies dan: ‘Opties Mobiel data’
  4. Zet 'Dataroaming' aan

 Android / Samsung 

  1. Ga naar ‘instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Verbindingen
  3. Kies dan: ‘Mobiele netwerken
  4. Zet 'Roaming' aan

 

Wacht vervolgens 30 seconden en probeer te internetten of te bellen.

 

Stap 4 Probeer verbinding te maken met alle beschikbare netwerken


Nog geen verbinding? Dan gaan we 1 voor 1 proberen verbinding te maken met de beschikbare mobiel netwerken. Doe dit als volgt: 

 

IOS / Apple

  1. Ga naar ‘instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Mobiel netwerk’
  3. Kies dan: ‘Netwerkselectie’
  4. Zet 'Automatisch' uit

 Android / Samsung  

  1. Ga naar 'instellingen’ op je telefoon 
  2. Kies: 'verbindingen'
  3. Kies dan: 'mobiele netwerken' - 'netwerkoperators
  4. Zet 'Automatisch' uit

 

Wacht vervolgens  maximaal 30 seconden. In je toestel zullen dan 1 of meerdere netwerken verschijnen. 

Probeer dan verbinding te maken met een netwerken door er 1 te selecteren. Probeer eerst het bovenste netwerk, dan de volgende in de lijst. 


Als je een netwerk selecteert, lijkt er soms niets te gebeuren. Wacht 30 seconden per netwerk om te kijken of verbinding is gemaakt. 


Stap 5 Controleer of "Verkeer in het buitenland" (roaming) aanstaat op MyYoufone

Standaard staat dit aan, maar het is goed om te controleren of dit ook bij jou nog het geval is. Doe dit als volgt: 

  1. Log in bij MyYoufone
  2. Ga naar ‘abonnement & instellingen’
  3. Ga naar ‘netwerkinstellingen'
  4. Controleer of "Verkeer in het buitenland" aan staat
  5. Indien dat niet het geval is, zet het dan aan.

 

Als je een wijziging hebt aangebracht, wacht dam vervolgens maximaal 2 minuten om er zeker van te zijn dat de wijziging is verwerkt. Zet na 2 minuten je toestel uit en weer aan.

 

Stap 6 Probeer 5x verbinding te maken met hetzelfde mobiele netwerk

Bij stap 4 heb je geprobeerd om verbinding te maken met elk beschikbaar netwerk. Uit ervaring blijkt dat het in sommige gevallen kan voorkomen dat het verbinden pas lukt na 5x (!) proberen lukt. Probeert dat uit bij 1 mobiel netwerk.

 

Stap 7 Controleer of je Youfone je een email of sms heeft gestuurd  

Youfone kan je simkaart (tijdelijk) blokkeren voor verkeer in het buitenland.  Bijvoorbeeld als wij verdacht verbruik constateren. Controleer of je een email of SMS-bericht hebt gehad van Youfone hierover. Hierin staat wat je in zo’n situatie kan doen.

 

Stap 8 Voer de stappen uit met iemand anders

Als laatste kan het helpen om een paar stappen door te nemen met anderen zodat je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet.


Alle stappen doorlopen en kom je er nog niet uit? 

Probeer onze tips specifiek voor 

  • Problemen met bellen in het buitenland?
  • Problemen met internetten in de EU?
  • Problemen met internetten buiten de EU?


En anders neem je contact met ons op, we helpen je graag!