Jouw telefoon zoekt automatisch een mobiel netwerk wanneer je in het buitenland bent.


In het buitenland kun je meestal gebruik maken van meerdere mobiele netwerken en in Nederland maar van 1. Dat heeft voordelen (als je geen dekking hebt kun je een ander netwerk proberen), maar ook nadelen (het is niet bekend welke mobiel netwerk op welke plaats de beste dekking heeft).


Het gebeurt soms dat er het niet lukt om verbinding te maken met een mobiel netwerk in het buitenland. Dat overkomt eigenlijk iedereen wel eens. Dit merk je omdat je dan niet kunt internetten, niet kunt bellen en niet kunt sms-en. Ook licht er geen enkel streepje op van je "Mobiel signaal" symbool bovenin je scherm van je telefoon. 

 

Kun je wel bellen, maar niet internetten in het buitenland? Dan heb je wel verbinding met een mobiel netwerk! Ga dan ook naar “Internetten in het buitenland werkt niet” 

 

Ons advies is dit stappenplan op te slaan op je telefoon. Dan kan je het altijd nalezen en zelf het probleem oplossen als je een keer geen verbinding kan maken met een mobiel netwerk in het buitenland. 

 

De samenvatting:

  1. Zet je toestel uit en vervolgens weer aan
  2. Controleer of iemand anders op dezelfde plek wel verbinding heeft
  3. Controleer of roaming aanstaat op je toestel
  4. Probeer 1x verbinding te maken met elk beschikbaar mobiel netwerk
  5. Controleer of "Verkeer in het buitenland" (roaming) aanstaat op MyYoufone
  6. Probeer 5x verbinding te maken met hetzelfde mobiele netwerk
  7. Controleer of je email / sms-berichten hebt ontvangen van Youfone
  8. Voer de stappen uit met iemand anders 

 

Kom je er dan nog niet uit of loop je al eerder tegen problemen aan. Je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen,

 

Hierbij de uitgebreide toelichting

 

Stap 1: Uit- en aanzetten toestel

Zet eerst je toestel uit, wacht 30 seconden en zet je toestel weer aan. Het toestel probeert zich dan opnieuw te verbinden met een mobiel netwerk. 


Stap 2 Controleer of iemand anders op dezelfde plek wel verbinding heeft

In Nederland zijn we gewend dat we overal verbinding hebben met een mobiel netwerk. In het buitenland is niet altijd overal dekking. Maar als iemand anders wel kan internetten of bellen via een mobiel netwerk, dan zou jij het ook moeten kunnen!

 

Stap 3 Controleer of roaming aanstaat op je toestel

Roaming is Engels voor “Verkeer in het buitenland”. Doe dit als volgt:

 

IOS / Apple

  1. Ga naar ‘instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Mobiel netwerk’
  3. Kies dan: ‘Opties Mobiel data’
  4. Zet 'Dataroaming' aan

 Android / Samsung 

  1. Ga naar ‘instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Verbindingen
  3. Kies dan: ‘Mobiele netwerken
  4. Zet 'Roaming' aan

 

Wacht vervolgens 30 seconden en probeer te internetten of te bellen.

 

Stap 4 Probeer verbinding te maken met alle beschikbare netwerken

Nog geen verbinding? Dan gaan we 1 voor 1 proberen verbinding te maken met de beschikbare mobiel netwerken. Doe dit als volgt: 

 

IOS / Apple

  1. Ga naar ‘instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Mobiel netwerk’
  3. Kies dan: ‘Netwerkselectie’
  4. Zet 'Automatisch' uit

 Android / Samsung  

  1. Ga naar 'instellingen’ op je telefoon 
  2. Kies: 'verbindingen'
  3. Kies dan: 'mobiele netwerken' - 'netwerkoperators
  4. Zet 'Automatisch' uit

 

Wacht vervolgens  maximaal 30 seconden. In je toestel zullen dan 1 of meerdere netwerken verschijnen. 

Probeer dan verbinding te maken met de netwerken door er 1 te selecteren. Probeer eerst het bovenste netwerk, dan de volgende in de lijst. 


Als je een netwerk selecteert, lijkt er soms niets te gebeuren. Wacht 30 seconden per netwerk om te kijken of verbinding is gemaakt. 


Stap 5 Controleer of "Verkeer in het buitenland" (roaming) aanstaat op MyYoufone

Standaard staat dit aan, maar het is goed om te controleren of dit ook bij jou nog het geval is. Doe dit als volgt: 

  1. Log in bij MyYoufone
  2. Ga naar ‘abonnement & instellingen’
  3. Ga naar ‘netwerkinstellingen'
  4. Controleer of "Verkeer in het buitenland" aan staat
  5. Indien dat niet het geval is, zet het dan aan.

 

Als je een wijziging hebt aangebracht, wacht dan vervolgens maximaal 2 minuten om er zeker van te zijn dat de wijziging is verwerkt. Zet na 2 minuten je toestel uit en weer aan.

 

Stap 6 Probeer 5x verbinding te maken met hetzelfde mobiele netwerk

Bij stap 4 heb je geprobeerd om verbinding te maken met elk beschikbaar netwerk. Uit ervaring blijkt dat het in sommige gevallen kan voorkomen dat het verbinden pas lukt na 5x (!) proberen. Probeert dat uit bij de verschillende mobiele netwerken.

 

Stap 7 Controleer of Youfone je een email of sms heeft gestuurd  

Youfone kan je simkaart (tijdelijk) blokkeren voor verkeer in het buitenland.  Bijvoorbeeld als wij verdacht verbruik constateren. Controleer of je een email of SMS-bericht hebt gehad van Youfone hierover. Hierin staat wat je in zo’n situatie kan doen.

 

Stap 8 Voer de stappen uit met iemand anders

Als laatste kan het helpen om een paar stappen door te nemen met anderen zodat je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet.


Alle stappen doorlopen en kom je er nog niet uit? 

Neem contact met ons op, we helpen je graag!